Al (Gore) Jazeera

The Wall Street Journal’s Gordon Crovitz:

Al Gore and his co-investors just sold liberal cable channel Current TV to Al Jazeera, the network bankrolled by the emir of Qatar. How much in carbon offsets does Mr. Gore need to balance his estimated $100 million from the sale to an oil sheik?

But there’s a more serious issue here than hypocrisy. Current’s owners could have simply said they sold to the highest bidder, with the emir paying an estimated $500 million for a network with viewership of only 22,000. Instead they glorified Al Jazeera.

Writing for himself and Mr. Gore, co-founder Joel Hyatt, a lawyer and Democratic fundraiser, explained: “When considering the several suitors who were interested in acquiring Current, it became clear to us that Al Jazeera was founded with the same goals we had.” Among them: “to give voice to those whose voices are not typically heard; to speak truth to power; to provide independent and diverse points of view; and to tell the important stories that no one else is telling.”

Mr. Hyatt also asserted that “Al and I did significant due diligence.” He wrote that he spent a week at Al Jazeera’s headquarters in Qatar and was impressed by the “journalistic integrity” he saw there.

More due diligence might have included a review of the close journalistic coverage over the years of Al Jazeera’s Arabic and English broadcasts, which discloses the unsurprising fact that the network reflects the interests of the government that runs it—making it akin to Vladimir Putin’s Russia Today and Beijing’s Xinhua. The emir of Qatar, Hamid bin Khalifa Al Thani, appointed his cousin as chairman of Al Jazeera. The emir was last in the news for donating $400 million to Hamas, a terrorist organization. …

Founded in 1996, Al Jazeera became well known after 9/11. In a November 2001New York Times Magazine article, Middle East scholar Fouad Ajami wrote that the network’s staffers are “either pan-Arabists—nationalists of a leftist bent committed to the idea of a single nation across the many frontiers of the Arab world—or Islamists.”

In 2007, the liberal Nation magazine said that “field reports are overwhelmingly negative with violent footage played over and over. . . . There’s a clear underlying message: that the way out of this spiral is political Islam.” Dave Marash, formerly of ABC’s “Nightline,” quit Al Jazeera’s English-language station in 2008 when producers in Qatar ordered up anti-American programming.

In 2008, Al Jazeera threw an on-air party for Samir Kuntar when he was released from an Israeli prison. Kuntar led a Palestine Liberation Front terrorist team that kidnapped an Israeli family in 1979. He shot the father and killed the 4-year-old daughter by smashing her head against rocks along the beach. In footage available on YouTube, Al Jazeera’s Beirut bureau chief hands Kuntar a scimitar to cut the celebratory cake and says: “This is the sword of the Arabs, Samir.”

In 2009, Yusuf al-Qaradawi, host of the network’s most popular Arabic-language show, “Shariah and Life,” said on air (also available on YouTube): “Oh, Allah, take this oppressive Jewish, Zionist band of people. Oh Allah, do not spare a single one of them. Oh Allah, count their numbers and kill them, down to the very last one.” Perhaps Mr. Gore doesn’t have access to YouTube. …

News consumers understand that a former vice president justifying a big payday is not the best judge of “journalistic integrity.” Arabs deserve and will some day have a network independent of any of their governments. When this happens, Americans may even watch.

The best reader comment from Crovitz’s piece:

There’s a reason no one else is telling some of these stories. That’s because they are not worthy of being broadcast. It’s really stupid to say that all views are equal. Truth is not subjective and we have enough propaganda on network TV without turning over cable space to more extreme views.

Let’s face it, it’s all about money. Mr. Gore has been becoming exceedingly rich over his endeavors to promote the global warming myth and we shouldn’t be surprised that he sold to Al Jazeera. After all people without a moral compass tend to find common ground with each other.

The best exchange (other than the one in which Gore is accused of a snake oil salesman, the response to which was “You insult snake oil”):

  • Hard to believe that a former Vice-President would turn into such a gutter snipe. He makes Spiro Agnew look like the epitome of probity.

  • Please don’t compare Gore to Spiro Agnew. At lease Spiro was a patriot.

 

Advertisements

3 thoughts on “Al (Gore) Jazeera

  1. Gore was handed a truck load of money for a nothing organization that was going bankrupt. He should have to pay a “big hand out” tax in addition to every other tax he’ll try to avoid. Nonetheless, the sad fact is that Al Jazeera provides far more relevant news than any of the main stream media outlets. I watch it. I enjoy it. I wish it were part of the regular cable lineup.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s